Dybbøl Mølle

Indsigelse ved kortmisbrug

Er der hævet beløb på din konto, du ikke kan genkende eller passer beløbet ikke?

Hvis du har mistanke om misbrug på dit kort, har du som kortholder i visse tilfælde mulighed for at få tilbageført en betaling, der er gennemført med dit Dankort, Mastercard eller Visa-delen af dit Visa/Dankort.

Hvornår kan jeg gøre indsigelse?

Du kan gøre indsigelse i flere forskellige situationer. Det kan for eksempel være, at:

  1. du har opsagt et abonnement, men forretningen fortsætter med at trække penge
  2. der er blevet trukket et højere beløb end aftalt
  3. du ikke har modtaget den vare, du har købt på nettet
  4. du har modtaget en forkert vare
  5. du har returneret en vare, men ikke har fået pengene retur
  6. du har betalt for den samme vare flere gange
  7. du har fået stjålet eller tabt et kort, der er blevet misbrugt 

Husk:
Du skal altid først selv forsøge at løse problemet med den forretning, du har handlet ved. Kan I ikke løse problemet og beløbet er trukket via et kort, kan du gøre indsigelse længere nede på siden. 

Dame med tablet

Mobilepay indsigelser

Har du betalt med MobilePay til en privatperson? 

Når du bruger MobilePay ved private køb og derved overfører penge til en privatperson, har du ingen indsigelsesmuligheder. I sådanne tilfælde kan du kontakte MobilePay på tlf. 14 44 47.

Har du betalt med MobilePay til en virksomhed? 

Hvis du har brugt MobilePay til at betale med på en hjemmeside eller i en butik, har du samme indsigelsesmuligheder, som hvis du brugte et betalingskort.

Læs mere om indsigelsesmulighederne på mobilepay.dk

Esbjerg de hvide mænd

Identitetstyveri

Hvis du opdager eller mistænker, at dine personlige oplysninger er blevet stjålet, skal du reagere på det. Kontakt Digitaliseringsstyrelsens hotline for identitetstyveri på 33 98 00 98. Hotlinen har døgnåbent.

Tre ting du skal have styr på, inden du laver en indsigelse 

1. Start med forretningen 

Det første du skal gøre, er at kontakte den forretning, du har handlet med, for at se om I kan løse problemet. Vi anbefaler, at du kontakter forretningen via e-mail, så du kan dokumentere, at du har forsøgt at løse problemet. Hvis du og forretningen ikke finder en løsning inden fire uger, skal du lave en indsigelse. 

2. Husk tidsfristen 

Tidsfristen for indsigelse er normalt 14 dage efter, at du er blevet opmærksom på, at der er noget som ikke stemmer. Jf. betalingstjenesteloven skal indsigelse dog være foretaget senest 13 måneder efter, at beløbet er hævet på din konto. 

3. Få styr på dokumentationen, inden du går i gang. 

Før du går i gang, skal du:

  • tjekke denne side, hvor Nets har lavet en oversigt, som fortæller, hvilken form for dokumentation, du skal bruge
  • have dit MitID klar
  • have dit personnummer klar
  • have dit kortnummer klar 

Opret din indsigelse 


Har du ikke MitID, kan du kontakte sparekassen på tlf. 74 99 74 75. 


Ofte stillede spørgsmål om indsigelser

Hvordan behandler I min indsigelse, og hvor lang tid tager det?
Når vi har modtaget din indsigelse, sender vi den videre til behandling ved Nets. Hvis det ikke er muligt at få den behandlet ved Nets, behandler vi den manuelt. Vi gør vores bedste for at behandle din indsigelse så hurtigt som muligt. Som udgangspunkt tager det 1-3 hverdage at behandle en indsigelse. Alle sager er dog ikke ens, og nogle sager tager derfor længere tid. 
Hvornår får jeg pengene sat ind på min konto? 
Når vi har modtaget den dokumentation, der kræves for indsigelsen, indsættes indsigelsesbeløbet på din konto umiddelbart herefter. Beløbet indsættes med forbehold for godkendelse af indsigelsen. 
Skal jeg spærre mit kort? 
Hvis du oplever, at dit kort bliver misbrugt, er tabt eller stjålet, eller hvis der er hævet penge på dit kort, som du ikke har kendskab til, skal du spærre kortet hurtigst mulig (link til intern side om spær dit kort) 
Koster det noget? 
Som udgangspunkt er det gratis at lave en indsigelse i Sydjysk Sparekasse. Hvis din indsigelse er uberettiget, tager vi et gebyr for behandlingen. Du kan se vores gebyrer her [indsæt link]
Hvordan sender jeg yderligere dokumentation? 
Hvis vi får behov for yderligere dokumentation til behandling af din indsigelse, kan det sendes til vores mail: indsigelser@froes.dk